Elke patiënt een warm welkom
Trends in consumentengedrag zijn van grote invloed op de beleving van de FPZ-dienstverlening. De zorgconsument van nu wil 24/7 verbonden zijn, bepaalt zelf diens netwerk van zorgverleners en deelt eigen (ziekte)ervaring direct via social media met anderen. Dit houdt in dat de patiënt op zoek gaat naar informatie op maat, hoge eisen stelt aan de samenwerkingsrelatie en alleen op locatie komt als dat toegevoegde waarde heeft. Het verlenen van FPZ-diensten op zich zal daarom in de toekomst niet meer voldoende zijn. FPZ-serviceverlening en de patiënt als welkome gast in de apotheek zullen de onderscheidende en verbindende factoren worden in de relatie met de patiënt. Niet meer wachten, maar gelijk geholpen worden en een persoonlijke benadering zonder balie als barrière voor ‘echt’ contact. Van ‘tot ziens’ naar langdurige en (h)echte patiëntrelaties gestoeld op wederzijds vertrouwen, respect en gelijkwaardigheid. Kortom, in de apotheek van de toekomst voelt elke patiënt zich welkom voor persoonsgerichte en waardevolle farmaceutische patiëntenzorg.
Het FPZ Instituut ziet inclusieve farmaceutische zorg als sleutel voor succes voor de apotheek van de toekomst. Dat betekent zorg afgestemd op de specifieke eigenschappen en wensen van de patiënt. Dat gaat verder dan medicatie afgestemd op de persoon. Het gaat juist ook om hoe je communiceert, welke taal je gebruikt en of je bereid bent je daadwerkelijk open te stellen voor de ander. Zowel richting patiënt als naar je collega’s betekent het dat je een diversiteit-sensitieve beroepshouding laat zien. Je kunt goed luisteren, weet je oordeel uit te stellen, je bent bekend met culturele en machtsverschillen en beschikt over reflectief vermogen. Maar bovenal laat je je inspireren en geniet je van al die verschillende mensen voor en met wie je werkt.
Dit vraagt van de FPZ professional meer dan farmaceutische vakkennis en deskundigheid. Competenties en ‘skills’ op het gebied van (persoonlijk) leiderschap, communicatievermogen, (multidisciplinaire) samenwerking en diversiteit & inclusie zijn dan onontbeerlijk. Het FPZ Instituut biedt FPZ professionals ontwikkelmogelijkheden binnen deze competentiegebieden en draagt zo bij aan effectieve, aansprekende en professionele FPZ-serviceverlening voor nu en in de toekomst.
Missie: creëren van meesters in hun beroep
Het FPZ Instituut is een netwerkorganisatie van hooggekwalificeerde experts op aansprekende, prikkelende en vernieuwende wijze gespecialiseerde scholingsactiviteiten en adviesdiensten aanbiedt aan FPZ professionals binnen het midden en hoger kader en organisaties in het farmaceutisch werkveld, zodat zij (mens en organisatie) zich kunnen ontwikkelen tot ware meesters in farmaceutische patiëntenzorg en daarmee op impactvolle wijze bijdragen aan een gezonde(re) toekomst.