Het 70-20-10 leerprincipe geeft aan dat de lerende mens 70% in de praktijk leert, 20% door interactie en 10% door middel van training. Leren in organisaties wordt vaak verward met slechts het volgen van een training of een e-learning. Iedereen weet echter dat na het volgen van een training of e-learning het geleerde nog niet automatisch of zomaar toegepast wordt in de praktijk. De kwaliteit van de verbinding tussen leren en werken is bepalend voor blijvende impact.
Het FPZ Instituut hanteert de de ALAPA-methode als leerproces.
Dit betekent dat het leerproces stapsgewijs wordt vormgegeven. Voorafgaand aan de sessies worden (zelf)assessments uitgewerkt (A), (werkplek)opdrachten uitgevoerd en theorie (L) bestudeerd. Tijdens de sessies wordt kort stilgestaan bij de theorie, worden de assessments en opdrachten besproken (A) en wordt er vooral geoefend en ‘gedaan’ (P). Tussen de sessies door wordt het geleerde in de praktijk gebracht (A). De training wordt afgesloten met individuele e-coaching om te reflecteren op de toepassing binnen de eigen apotheek.
Naast de maatwerkoplossingen maakt het FPZ Instituut gebruik van de ‘meesterschap methode’. Een unieke manier om specifieke competenties succesvol in de eigen praktijk te ontwikkelen. Sleutel tot succes is het dagelijks bewust toepassen van het gewenste nieuwe gedrag, waardoor dit werkelijk stand houdt en geborgd wordt. Deze methodiek wordt ondersteund door een online-platform. Daarnaast stimuleert het FPZ Instituut het leren van en met elkaar. Deze interactie maakt leren efficiënter. In het leerproces blijft de lerende echter eigenaar van zijn professionele ontwikkeling. In onze visie is hij actief, zelf verantwoordelijk en voert hij de regie van zijn eigen leerproces.
Binnen de diverse onderdelen worden competenties ontwikkeld passend bij de verschillende CanMedsrollen voor apothekers en farmaceutisch consulenten. De ‘21st century skills’ zijn de vaardigheden waarmee en waaraan gewerkt wordt. Voor diverse onderdelen wordt accreditatie aangevraagd bij de daarvoor geëigende instantie (KABIZ, KNMP etc.).